In de vitrinekast: muziek als protest en kracht
Elisabeth De Loore, Gangmaker publiek
Extinction Rebellion werd in 2018 opgericht in Londen en heeft zich nadien razendsnel over de wereld verspreid. Het is een politiek onpartijdige beweging die geweldloze directe actie en burgerlijke ongehoorzaamheid gebruikt om regeringen te overtuigen rechtvaardig te handelen in de klimaat- en ecologische noodsituatie.
Ze voeren opvallende acties uit zoals het blokkeren van vliegvelden en snelwegen. Door die 'burgerlijke ongehoorzaamheid' kunnen activisten tijdens acties worden gearresteerd. Tijdens speciale trainingen worden activisten hierop voorbereid. Zo leren ze hoe ze zich slap kunnen houden tijdens een arrestatie. Dit maakt het voor de politie extra moeilijk om activisten weg te halen. Maar ze leren ook hoe ze elkaar emotioneel kunnen ondersteunen. Om niet gearresteerd te worden zetten de activisten zich neer en haken ze zich aan elkaar vast met hun armen. Om dit vol te houden helpt het enorm om samen te zingen.
Binnen de Extinction Rebellion- beweging zijn er in Nederland verschillende 'community groups' opgericht. Dat zijn groeperingen van activisten die uit eenzelfde sector komen of een andere gemeenschappelijke deler hebben. Zo is er bijvoorbeeld XR Landbouw, XR News Media, XR Muslims, etc.. maar ook XR Musicians. Elke muzikant of muziekliefhebber is welkom om zich aan te sluiten. Op hun pagina staat te lezen:
'Music can change the world, because it can change people.' (Bono)
Our voice is music
By making music at places that matter, within the sight ans sound of the government and large polluting companies, we strenghten the demands of Extinction Rebellion.
Music can embed beauty, feeling and gentleness into an action.
In this way we help the movement to grow faster. Music can have a de-escalating effect during a protest.
In addition, it is a nice way of protesting for many people
In het fragment zien we XR Musicians in actie. Ze spelen en zingen toepasselijk het 'Dies Irae' (Dag des oordeels) uit het 'Requiem' van Mozart op een protestactie in Den Haag. Het stuk heeft een angstaanjagende, driftige, opzwepende sfeer.
Dit is een mooi voorbeeld van hoe het publiek letterlijk betrokken wordt, als speler (muzikant, zanger,..) of als toeschouwer tijdens de protestactie zelf. Het is een krachtige manier om samenhorigheid te creëren in functie van een hoger doel.