Romantiek in al haar overdaad

Een column van Ella Michiels

Mijn favoriete minuten zijn de minuten vlak voor een concert begint. Zeker als je die achter de schermen kan doorbrengen. Het Antwerp Symphony Orchestra en ik werken al samen sinds 2017. Als presentator van hun zondagochtendreeks in de Koningin Elisabethzaal en van de kamermuziek in AMUZ, heb ik het grote voorrecht om de musici van heel dichtbij te mogen observeren. En wat is die backstage een bijzondere plek!

Naar mijn bescheiden mening is professioneel muzikant zijn de mooiste job op aarde. Wat een leven hebben zij! Repeteren, spelen, repeteren, touren, repeteren, studeren, repeteren, bekomen, samenzijn, repeteren, opnieuw beginnen. Hun hele leven gewijd aan de muziek. Als een stille bewonderaar sta ik backstage mee te kijken naar hun focus, naar wat zij doen net voor de concertdeur openzwaait.

Er zijn de zenuwen. Soms zijn ze hoog gespannen. Bijvoorbeeld bij solisten of concertmeesters bij een pittig programma. Afhankelijk van het moment van de dag en week kan energie en zenuwachtigheid verhogen of verlagen. Soms benoemt iemand het: dat het spannend wordt straks. Soms wordt er gefronst, vaak wordt er gelachen.  

Er is het stemmen. De strijkers warmen hun instrument op. Het mooiste geroezemoes aan klanken.  De instrumenten worden soms wat opgepoetst. Nog even in de kist gelegd om dan weer op te pakken, en mee te nemen.

Er is het tijdverdrijf. Er worden smartphones gecheckt. Soms is er een bericht over een heel ander concert, dat ze morgen moeten spelen, maar waar de aandacht nu niet naartoe mag gaan. Soms is er een grappig filmpje dat moet getoond worden aan een collega-muzikant. Soms is er een boek dat nog verder gelezen wil worden. Soms is er het mediteren.

Er is de outfitcheck. Er zijn de veters die gestrikt moeten worden. Er zijn de rokken die goed gelegd, de haren die gekamd moeten.

Er loopt ook weleens iets mis. Laatst zag ik een violiste die enkele minuten voor ze op moest, merkte dat ze haar concertschoenen nog niet aanhad. Rennen naar boven en snel terug naar het podium om dan met alle overgave (en de juiste shoes) te spelen!  Ikzelf vergat ooit mijn presentatie-outfit mee te nemen. Een muzikante leende me haar reserve. Dat backstagemoment vergeet ik nooit meer (en mijn eigen kleren ook niet).

Met al die kleine momenten achter zich, staat het orkest ondertussen waarschijnlijk klaar op het podium om het beste van zichzelf te geven. Wat zijn het heerlijke mensen. Backstage én op het podium.

Er is het concert.
Er is de focus.
Er is de muziek.

Geniet ervan!

Ella Michiels is concertpresentatrice, radiomaker bij Klara en muziektheatermaker. Ze schreef haar column bij dit concert op vraag van Muziekcentrum De Bijloke

Tsjajkovski’s Pathétique

Antwerp Symphony Orchestra & Maxim Emelyanychev

do 9 jan 20:00 - 21:50