‘De Sequenza’s zijn incontournable’

In de reeks 360° Berio presenteert De Bijloke een krachttoer: vijftien jonge muzikanten brengen alle Sequenza’s van de Italiaanse postmoderne componist Luciano Berio. Programmator Maarten Quanten: ‘De artiesten voelen zich even vereerd als zenuwachtig: dit is als een col buiten categorie nemen.’ 

Het hele seizoen kan je de sequenza's gratis meepikken in ons Café, na afloop van het zaalconcert.

Za 16.10 - Sequenza V voor trombone | Joren Elsen

Za 23.10 - Sequenza VI voor altviool | Victor Guaita 

Do 28.10 - Sequenza XIV voor cello | Hanna Kölbel 

Za 27.11 - Sequenza III voor stem | Hyeyoung Kim 

Za 04.12 - Sequenza IV voor piano | Emmy Wils 

Do 09.12 - Sequenza XI voor gitaar | Alejandro Tentor 

Za 11.12 - Sequenza VIII voor viool | Alice Van Leuven 

Do 27.01 - Sequenza X voor trompet | Andrés Ruiz González 

Vr 11.03 - Sequenza XIII voor accordeon | Wilco Oomkes 

Za 19.03 - Sequenza I voor fluit | Geraldine Clément 

Vr 29.04 - Sequenza II voor harp | Mathilde Wauters 

Za 14.05 - Sequenza VII voor hobo | Balder Dendievel 

Za 21.05 - Sequenza IXb voor sax | Alberto Cavallaro 

Vr 27.05 - Sequenza XII voor klarinet | Emanuelle Mammarella

Gratis | Café | Na afloop van het zaalconcert

< Meer verhalen

 

Reels 360° Berio

‘Als je je reeks 360° Berio noemt, dan kun je niet anders dan de Sequenza’s brengen’, zegt programmator Maarten Quanten. ‘De invloedrijke postmodernist Luciano Berio (1925-2003) schreef de werken voor solo-instrument verspreid over de loop van zijn carrière en etaleert ermee zijn hele arsenaal aan denkwijzen en compositietechnieken.’

Het past helemaal bij De Bijloke om daarmee uitgerekend jonge talenten een podium te geven. ‘Ze zijn vereerd, maar zullen soms ook maandenlang moeten studeren op de korte maar aartsmoeilijke parti- turen. Al duren sommige stukken amper 6 minuten, de muzikant brengt ze enkel in opperste concen- tratie tot een goed eind. Hij moet zijn instrument perfect beheersen om het metier van de componist ten volle te kunnen tonen. Zo’n Sequenza is een serieuze uitdaging, zie het als een col buiten categorie nemen in de koers.’

‘Maar niet alleen techniek is vitaal, een Sequenza is ook intellectueel complex om te brengen. Zo zitten sommige stukken vol verwijzingen naar de geschiedenis van het instrument in kwestie, is de Sequenza voor stem heel theatraal en in die voor trombone moet de uitvoerder zelfs mime spelen. Berio droeg het stuk ooit op aan de clown Grock en veel muzikanten kiezen ervoor het in clownspak te spelen.’

Ook voor het publiek wordt de beleving extra intens. ‘Het is niet evident om alle lagen en verwijzingen meteen te vatten, maar dat is niet nodig. Je hoeft niet van nieuwe muziek te houden om de subtiliteit en het vakmanschap van Berio te waarderen. Ik koester zelfs de stille hoop dat een aantal bezoekers diep geraakt zullen worden.’