De Werf in beeld
Werken aan zo'n monumentaal gebouw op zo'n schaal zijn uiteraard heel indrukwekkend en een klus voor een gespecialiseerd team aannemers. Een verbouwing zoals je niet vaak te zien kan krijgen. Dat vraagt om een beeldverslag!
Fase 3: Dak, wanden, podium
Eén van de delicaatste ingrepen tijdens de werken is het plaatsen van de technische constructie boven het podium. Om het middeleeuwse dakgebinte te ontlasten wordt een stalen overspanning voorzien die in staat is om een moderne (en zware) theatertechnische installatie te dragen. Eerst in een brandwerende grondverf, daarna zwart geschilderd om de constructie niet langer in het oog te latenb springen. Ook de uitgebreide bekabeling (meer dan 200 kabels) werd nagenoeg onzichtbaar aangelegd in gesloten zwarte kabelgoten die door de dakconstructie lopen.
Tegelijk werden ook de opstaande funderingskoffers in beton gegoten, hier komen de galerijen overheen. De laaste betonnen toevoeging is het podium. Dat dit in beton wordt uitgevoerd heeft een akoestische reden. Een hol houten podium trilt mee met de lage tonen van een orkest, wat de klankbalans verstoort. Er werd door de akoestische ingenieurs gekozen voor een betonnen constructie met een houten vloer bovenop.
Vervolgens werd de houten lambrisering en het parket aangebracht bovenop de betonnen oppervlakken. Eens het parket op het podium werd geplaatst konden de theatertechnici aan de slag met het inhangen van de technische installatie boven het podium.
Fase 2. Archeologie, uitdieping en nieuwe vloerplaat
In een tweede fase (september-oktober) werd de ondergrond onderworpen aan een archeologisch onderzoek door een team specialisten van de UGent. Daarna werd de grond uitgegraven tot een diepte van 2,20 meter en voorzien van een nieuwe vloerplaat in gewapend beton. Deze uitdieping heeft twee enorme voordelen:
1. Toegankelijkheid: de publiekstribune komt een stuk lager te zitten, waardoor zowel het podium als centrale toegangsdeuren van de zaal hetzelfde vloerniveau krijgen als de omliggende foyers. Alle drempels en trappen kunnen zo weg, wat de (rolstoel)toegankelijkheid van de nieuwe zaal verzekert.
2. Akoestiek: het volume van de zaal neemt aanzienlijk toe, wat de natuurlijke nagamltijd van de ruimte op een ideale 1,7 seconden brengt.
Fase 1. Afbraak tribune, vloer en podium
+ verstevigen fundering
In een eerste fase werd het bestaande interieur van de Concertzaal volledig uitgebroken. Theatertechnieken en stoelen werden verwijderd, tribune en balkon afgebroken. Vervolgens werden de funderingen versterkt, zoals te zien op onderstaande reeks foto's: