Armida Quartett
kwartet
De carrière van het Armida Quartett werd gelanceerd nadat ze de ARD International Competition in 2012 wonnen. Sindsdien vormen ze een vaste waarde in het klassieke muzieklandschap. Ze worden regelmatig uitgenodigd door de beste internationale zalen en festivals, waaronder Het Concertgebouw Amsterdam, de Philharmonie Berlin, Wigmore Hall (Londen), de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern en het Rheingau Musik Festival.
Met de keuze van hun naam verwijzen de leden van het kwartet naar hun toewijding aan het kamermuziekrepertoire. ‘Armida’ is namelijk de titel van een opera van Joseph Haydn, die beschouwt wordt als de ‘vader van het strijkkwartet’. De leden studeerden bij voormalige leden van het Artemis Quartet en bij Rainer Schmidt (Hagen Quartett). Andere belangrijke invloeden vormen Reinhard Goebel, Alfred Brendel, Marek Janowski en Tabea Zimmermann.
Samenwerkingen met andere artiesten vormt een belangrijk punt in de artistieke ideeën van het kwartet. Zo heeft het een unieke relatie met de Servische componist Marko Nikodijevič, wiens eerste en tweede strijkkwartet in première ging door het Armida Quartet. Ondertussen delen ze regelmatig het podium met muzikanten als Thomas Hampson, Martin Fröst, Tabea Zimmermann, Jörg Widmann, Julian Steckel en Daniel Müller-Schott.
Naast een integrale opname van Mozarts strijkkwartetten, bevat de discografie van het kwartet ook hun debuut-cd uit 2013 met werken van Bartók, Ligeti en Kurtág op het label CAvi. In 2016 volgde op hetzelfde label een album met werken van Beethoven en Sjostakovitsj en in 2017 nog een cd op het label Fuga Magna met muziek van Scarlatti, Bach, Goldberg, Mozart en Beethoven. Samen met Martin Klett nam het kwartet in 2023 de pianokwintetten op van César Franck en Frank Martin op het label CAvi. Het meeste recente album, samen met Kilian Herold, bevat de klarinetkwintetten van Max Reger en Johanna Senfter en kwam uit op het label Südwest Rundfunk.