Cappella Mediterranea
ensemble
Sinds de stichting in 2005 door de Argentijnse dirigent Leonardo García Alarcón is Cappella Mediterranea een van de meest gelauwerde ensembles van de barokmuziekscène geworden. Het ensemble poogt voortdurend zijn grenzen te verleggen aan de hand van een breed repertoire.
Het ensemble treedt op in kleine of grote bezetting, afhankelijk van het geprogrammeerde werk. Naast het oeuvre van bekende componisten als Monteverdi, Strozzi, Sigismondo d’India en Arcadelt, voert Cappella Mediterranea ook werken van hun minder bekende tijdgenoten uit. Het ensemble is sterk aangetrokken tot het dramatische repertoire, wat blijkt uit geënsceneerde uitvoeringen van ‘Les Indes Galantes’ van Rameau in 2019, van ‘Atys’ van Lully in 2022, van ‘L’Orfeo’ en ‘L’Incoronazione di Poppea’ van Monteverdi. Het sacrale repertoire neemt ook een belangrijke plaats in bij de programma’s van de concerten. Zo creëerde het ensemble samen met het Choeur de Chambre de Namur, waar Leonardo García Alarcón sinds 2010 artistiek directeur van is, een uitvoering van Monteverdi’s ‘Vespro della Beata Virgine’ en van J.S. Bachs ‘h-Moll Messe’ en ‘Mattheüspassie’.
Meer recent voerde Capella Mediterranea nieuwe muziek uit met Alarcóns eerste eigen compositie, het oratorium ‘La Passione di Gesù’ (2022), dat het uitvoerde in Genève en Namen.
De discografie van het ensemble bestaat uit meer dan dertig gelauwerde albums op labels als Ambronay Editions, Naïve, Ricercar en Alpha Classics. In 2021 kwam een album uit met Monteverdi’s ‘L’Orfeo’ en ook een met ‘Lamenti & Sospiri’ van Sigismondo d’India, samen met Mariana Flores en Julie Roset. In 2022 volgde een opname van de wereldpremière van Sacrati’s ‘La Finta Pazza’ met Mariana Flores. In 2023 kwam het meest recente album met onder meer de ‘Missa Noe Noe’ van Arcadelt uit in samenwerking met het Choeur de Chambre de Namur.