Soolmaan

ensemble

Het Soolmaan Ensemble verenigt uiteenlopende muzikale bronnen op een tijdloze en tegelijk hedendaagse manier. Centraal staat het vermengen van Oosterse en Westerse klassieke muziektradities en hedendaagse modale muziek, met improvisatie als bindende factor. 

Het ensemble werd opgericht door luitspeler en componist Tristan Driessens in 2016. De eerste tien jaar van zijn carrière focuste Driessens zich vooral op de klassieke muziek van het Ottomaanse hof. In 2011 stichtte hij het geprezen Lâmekân Ensemble, waarmee hij vier albums opnam, optrad doorheen Europa, Turkije en Centraal-Azië, en samenwerkte met muzikanten als Kudsi Erguner en Derya Türkan. Na zijn terugkeer uit Istanboel, waar hij zich vervolmaakte als muzikant bij Necati Çelik, keerde Driessens terug naar België. Hij stichtte Soolmaan, een ensemble met gevarieerde bezetting waarvoor hij oorspronkelijk eigen composities schreef die zijn veelzijdige identiteit uitdrukten. 

In 2017 bracht het ensemble zijn debuutalbum ‘Letters to Handenberg’ uit op het label Homerecords. Het album vermengt Oosterse modale muziek met jazz en folk. In 2022 schreef Driessens een cyclus van nieuwe composities in kader van zijn functie als residentieartiest en ‘Creator’ bij Concertgebouw Brugge. Voor deze gelegenheid werd Soolmaan een zesledig ensemble met muzikanten uit Griekenland, Turkije, Luxemburg, Italië en België. Het Soolmaan Sextet bestaat uit de Belgische jazzsaxofonist en -fluitist Nathan Daems, de Griekse ney-virtuoos, pianist en zanger Christos Barbas, percussionisten Andrea Piccioni en Levent Yildirim en celliste Annemie Osborne. In 2023 brachten ze samen het album ‘Kashgul’ op het label Seyir Muzik uit, met composities geïnspireerd door Soefisme en muziek van India, Perzië en het Ottomaanse rijk.