We Remember Not
Programma
Andrew C. Smith
How To Get There From Here (2016)
Anna Sowa (1987)
Piece for saxophone and violin player (2020)
Uitvoerders
Alejandro Fenollosa Beltran & Helena Ruiz Sánchez
KASK & Conservatorium i.s.m. STAM
KASK & Conservatorium presenteert muziek, theater, performance en beeldende kunst van studenten in de binnentuin, in een voormalige electriciteitscabine, in een historische tapijtenzaal van STAM en op de bühnes van LOD en International Opera Academy.
Tijdens de drie Wonderlandweekends passeren op deze locaties een theatervoorstelling over verlangen, een slapstick-performance, een performance-opera met een tenor, pianist en danseres, een installatie in openlucht en eentje die een spel speelt met verstoppen, en tot slot hedendaagse interpretaties van muziekcomposities en kamermuziek.
"How To Get There From Here" overdenkt het gebruik van de ruimte als locatie voor discussies en bijeenkomsten. Dit werk vertaalt de zin "we remember not the word, but the sound of the word" in een compositie die uit drie bewegingen bestaat. Het eerste deel maakt gebruik van 1.600 spraaksegmenten, in eerste instantie gestructureerd in een elektronische compositie met vaste media door middel van stochastische principes, en later getranscribeerd in International Phonetic Alphabet symbolen voor menselijke uitvoering. De tweede beweging omvat een metamorfose van de geschreven woorden zelf, waarbij het ene woord overgaat in het andere door middel van eenvoudige bewerkingen: toevoegingen, verwijderingen of wijzigingen van letters. Het laatste deel tenslotte is volledig opgebouwd uit citaten uit Engelse teksten van de 14e tot de 20e eeuw.
Het tweede stuk op het programma, "Piece for Saxophone and Violin Player", reflecteert op de historische betekenis van muziek in ruimtes zoals de Baudelo ruimte. Dergelijke ruimtes zijn al lang gewijd aan kamermuziek, met de viool als een van de meest duurzame symbolen. Hier ligt het zwaartepunt in de fysieke aanwezigheid van zowel de muzikanten als hun instrumenten, die als primair bronmateriaal voor de compositie dienen. Dit proces van deconstructie geeft de muziek een nieuwe betekenis en geeft de essentie en het verhaal een nieuwe vorm.