Sterrentrio

Sascha Kelly

We draaien de klok terug naar 2017. Op het West Cork Chamber Music Festival in Ierland werken twee artiesten – fluitist Adam Walker en altviolist Timothy Ridout – er voor het eerst samen, in een pas samengesteld trio met Debussy’s Sonate voor fluit, altviool en harp op het programma.

Adam Walker herinnert zich nog zijn eerste indrukken van Ridout: “Timothy was vrij jong in die tijd. Hij is nog altijd jong, amper 29 nu. Ik weet nog dat ik dacht: ‘Wow, hij is nu al ongelofelijk. Dat wordt…’” Wat volgt is een liefkozend, grommend geluid. Het geeft de genegenheid weer die hij voelt voor een collega die je zowel bewondert als benijdt voor zijn talent. “Timothy is een heel oprecht mens en heel leuk om mee om te gaan. Het gebeurt niet vaak dat iemand zo getalenteerd ook zo’n leuk persoon is.” De vele prijzen die Ridout daarna opstapelde, bevestigen Walkers aanvankelijke vermoedens.

Nu, Walker hoeft zeker ook niet onder te doen. Op zijn 21e wordt hij benoemd tot eerste fluitist bij het London Symphony Orchestra. Hij treedt als solist op met vele toporkesten en ontving in 2009 de Outstanding Young Artist Award tijdens MIDEM. Ook Anneleen Lenaerts reigt de prijzen aan elkaar: tussen 1997 en 2009 won ze in totaal 23 internationale harpwedstrijden. Dat ze intussen bij het wereldvermaarde Wiener Philharmoniker speelt, weet u ongetwijfeld. Een kransje topmuzikanten dus.

Op een bepaald moment in hun drukke schema’s krijgen Adam en Anneleen een kans om samen muziek te spelen. Hij wordt meteen verliefd op haar spel, en nodigt haar uit bij een recital dat hij samen met Timothy Ridout in het Louvre in Parijs plant. Opnieuw centraal: Debussy’s ultieme impressionistische werk dat de heren ooit samenbracht, een werk dat Debussy voltooide op het einde van zijn leven, geschreven te midden van een wereldwijd conflict.

Elk van hen heeft een andere kijk op hun liefde voor het stuk. Ridout vindt het vooral boeiend tijdens het repetitieproces: “Het klikt nooit meteen – dat maakt het bijna nog mooier. En hoewel hij al op het einde van zijn leven was, vind ik het bijna experimenteel.” Walker knikt en voegt toe: “Het moet in die tijd een heel nieuw geluid geweest zijn – deze combinatie van instrumenten was ongezien. Het timbre voelt heel organisch, transparant, en op de een of andere manier arcadisch. De instrumenten nemen je bijna mee naar een ver verleden. Ik denk dat Debussy dat goed wist, en alleen al daarvoor mag je hem een genie noemen.”

Sascha Kelly is een Australische radioproducer en schrijfster. Dit interview verscheen eerder naar aanleiding van een concertreeks door Musica Viva.

Trio met brio

Timothy Ridout, Adam Walker & Anneleen Lenaerts

Sun 26 Jan 11:00 - 12:30