Christian Tetzlaff
viool
Christian Tetzlaff is een van de meest gevraagde violisten en spannendste musici in de klassieke muziek. Concerten met hem worden vaak een existentiële ervaring voor zowel vertolker als publiek, oude vertrouwde werken verschijnen plotseling in een compleet nieuw licht. Daarnaast richt hij zich regelmatig op vergeten meesterwerken zoals het Vioolconcert van Joseph Joachim of het Vioolconcert nr. 22 van Giovanni Battista Viotti, een tijdgenoot van Mozart en Beethoven. Om zijn repertoire te verbreden zet hij zich ook in voor substantiële nieuwe werken, zoals het Vioolconcert van Jörg Widmann, dat hij in 2013 in première bracht. Met toewijding cultiveert hij een ongewoon uitgebreid repertoire en geeft hij ongeveer 100 concerten per jaar.
In de loop van zijn carrière maakte Christian Tetzlaff gastoptredens met alle grote orkesten, waaronder het Weens en New York Philharmonisch Orkest, het Concertgebouworkest in Amsterdam en alle Londense orkesten. Hij werkte met legendarische Maestri als Sergiu Celibidache, Bernard Haitink, Lorin Maazel, Kurt Masur en Christoph von Dohnányi. Er zijn ook nauwe artistieke banden gesmeed met Karina Canellakis, Daniel Harding, Paavo Järvi, Vladimir Jurowski, Andris Nelsons, Sir Simon Rattle, Francois Xavier Roth, Robin Ticciati, Esa-Pekka Salonen en Michael Tilson Thomas. Zij zullen in het seizoen 2022/23 opnieuw vergezeld worden door David Afkham, Marc Albrecht, Francesco Angelico, Ed Gardner, Barbara Hannigan, Cornelius Meister, Ingo Metzmacher en Kent Nagano.
In 1994 richtte Christian Tetzlaff met zijn zus de celliste Tanja Tetzlaff zijn eigen strijkkwartet op, en tot op de dag van vandaag ligt kamermuziek hem net zo na aan het hart als zijn werk als solist met of zonder orkest. Elk jaar onderneemt hij minstens één tournee met het Tetzlaff Quartett, zo ook dit seizoen met concerten in onder andere Hamburg, Dortmund, Schwetzingen, Berlijn, Olso, Bergen en Boedapest, naast een uitgebreide triotournee in de VS en solorecitals in Azië en Noord-Amerika. Het Tetzlaff Quartett werd bekroond met de Diapason d'or in 2015 en het trio met zijn zus Tanja Tetzlaff en pianist Lars Vogt werd genomineerd voor een GRAMMY award in 2016.
Geboren in Hamburg in 1966 en nu woonachtig in Berlijn met zijn familie, zijn er drie dingen die deze musicus uniek maken, naast zijn verbazingwekkende vaardigheid op de viool. Hij interpreteert het muzikale manuscript op een letterlijke manier, ziet muziek als een taal en leest de grote werken als verhalen die existentiële inzichten weerspiegelen. Hoe voor de hand liggend het ook klinkt, hij brengt een ongebruikelijke benadering in zijn dagelijkse concertroutine.
Christian Tetzlaff probeert de muzikale tekst zo diep mogelijk te vervullen - zonder zich over te geven aan de gebruikelijke technische short-cuts op de viool - waardoor vaak een hernieuwde helderheid en rijkdom ontstaat in bekende werken. Als violist probeert Tetzlaff achter het werk te verdwijnen - en paradoxaal genoeg maakt dit zijn interpretaties heel persoonlijk.
Ten tweede "spreekt" Christian Tetzlaff door zijn viool. Net als menselijke spraak omvat zijn spel een breed scala aan expressieve middelen en is niet alleen gericht op het bereiken van harmonieuze of virtuoze schittering.
Maar bovenal interpreteert hij de meesterwerken uit de muziekgeschiedenis als verhalen over ervaringen uit de eerste hand. De grote componisten hebben zich in hun muziek gericht op intense gevoelens, groot geluk en diepe crises; Christian Tetzlaff verkent als musicus ook de grenzen van gevoelens en muzikale expressie. Veel stukken gaan over niets minder dan leven en dood. Christian Tetzlaff wil dit overbrengen op zijn publiek.
Tetzlaff speelde vele jaren in jeugdorkesten. In Uwe-Martin Haiberg aan de Lübeckse muziekacademie had hij een leraar voor wie muzikale interpretatie de sleutel was tot het beheersen van de viooltechniek, in plaats van andersom.
Christian Tetzlaff bespeelt een viool van de Duitse vioolbouwer Peter Greiner en geeft regelmatig les aan de Kronberg Academie.